www.uhasselt.be
DSpace

Document Server@UHasselt >
Research >
All items >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/13771

Title: Legitimiteitsmanagement van inclusieve scholen in de Vlaamse onderwijsmarkt: een synthese van het neo-institutioneel en impressiemanagement perspectief
Authors: Mampaey, Jelle
Advisors: Zanoni, Patrizia
Issue Date: 2012
Abstract: In dit doctoraatsproefschrift willen we bijdragen tot de onderwijsliteratuur door te onderzoeken hoe (Vlaamse) etnisch diverse inclusieve scholen hun reputatie (of legitimiteit) in de ogen van autochtone ouders van leerlingen kunnen behouden, wat in een quasi-onderwijsmarkt (zoals de Vlaamse) noodzakelijk is om hun werking en overleving op lange termijn te waarborgen. Inclusieve scholen definiĆ«ren we als scholen die de kloof in de onderwijsprestaties tussen autochtone en allochtone leerlingen verkleinen. We maken hiervoor gebruik van een meervoudige gevalstudie van vier Vlaamse secundaire inclusieve scholen. Om onze data te interpreteren gebruiken we de literatuur rond reputatiemanagement (of legitimiteitsmanagement) van organisaties, die in de onderwijsliteratuur rond inclusieve scholen tot op heden slechts twee keer werd toegepast(cf.Lee, 2001; Zanoni & Mampaey, in press).
URI: http://hdl.handle.net/1942/13771
Category: T1
Type: Theses and Dissertations
Appears in Collections: Identity, Diversity & Inequality Research
Diversity

Files in This Item:

Description SizeFormat
View/OpenDissertation834.2 kBAdobe PDF

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.